کوچه چهنو مشهد، راه‌آبِ کهنِ شهر که قدمتش به قبل دوره قاجار می‌رسد اختصاص ۷۰ هکتار زمین رهاشده برای محرومیت‌زدایی در منطقه ۴ شهرداری مشهد ثبت تردد بیش از ۲ میلیون وسیله نقلیه در مبادی ورودی و خروجی خراسان رضوی در آبان ۱۴۰۳ حاجی‌بگلو: ورود تفکر جهادی و بسیجی به هر عرصه‌ای، رفع گره‌ها و پیشرفت حتمی را به دنبال دارد تأکید شهردار مشهد بر همکاری همه‌جانبه شهرداری با سازمان بسیج شهرداری مشهد + فیلم مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی منصوب شد (۵ آذر ۱۴۰۳) خدمت بهتر با سیره و اخلاص بسیجی ثبت‌نام اعتکاف ماه رجب در حرم امام‌رضا(ع) آغاز شد (۵ آذر ۱۴۰۳) + لینک شهردار مشهد مقدس: پایه اصلی قوت و قدرت دفاعی کشور‌های اسلامی بسیج است نقش کلیدی مساجد در توسعه و مدیریت شهری همیاری خیران شهریار برای سازندگی در مشهد کشف و جمع‌آوری ۱۳ انشعاب غیرمجاز آب از یک مجتمع ویلایی در گلبهار مشهدِ بسیجی، امن‌تر و زیست‌پذیرتر است پاسخ گویی مسئولان اتوبوس رانی مشهد با حضور در خیابان عمار یاسر ۱۲۵ عملیات اطفای حریق توسط آتش نشانان مشهدی طی یک هفته دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری مشهد | نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید در خدمت شهروندان+ فیلم استاندار خراسان رضوی: برای جبران عقب‌ماندگی‌ها راهی جز عبور از مسیر اقتصاد دیجیتال نداریم آغاز فعالیت کافه بازی‌ها در بوستان‌های بانوان مشهد (۳ آذر ۱۴۰۳) یادی از حاج حسین ملک، بزرگ‌ترین واقف تاریخ معاصر ایران | مردی که افسانه نبود دردسر‌های ترافیک شهری در خیابان مهندس مشهد
سرخط خبرها

برقی سازی ناوگان حمل و نقل مشهد، سیاست راهبردی شورای ششم

  • کد خبر: ۱۲۳۲۴۲
  • ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
برقی سازی ناوگان حمل و نقل مشهد، سیاست راهبردی شورای ششم
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد آخرین وضعیت برقی سازی سیستم حمل و نقل عمومی را تشریح کرد.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ مطالعات جامع برقی سازی ناوگان عمومی شهر مشهد یکی دو سال می‌شودکه آغاز شده است و اتوبوس‌های برقی سفارشی شهرداری هم در مرحله پاس کردن استاندارد‌ها هستند. شهرداری درحال پیگیری برای استفاده از تاکسی‌های برقی در ناوگان تاکسی رانی شهر است و مذاکرات برای ایجاد زیرساخت شارژ خودرو‌ها و موتور‌های برقی در شهر با شرکت برق دارد انجام می‌شود و مشهد به زودی به فهرست شهر‌های دارای ناوگان حمل و نقل برقی اضافه خواهد شد.

ساخت ۳ واحد ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی

نخستین گام برای برقی سازی حمل و نقل عمومی در کشور سال ۱۳۹۳ و با ارائه لایحه قانون هوای پاک به مجلس برداشته شد و مجلس شورای اسلامی هم تیرماه سه سال بعد لایحه را تصویب و قانون هوای پاک را به همه دستگاه‌های کشور ابلاغ کرد و استفاده از وسایل حمل ونقل برقی برای جابه جایی شهروندان کلان شهر‌ها به عنوان وظیفه دستگاه‌ها تعریف شد.

حتی ماده ۹ این قانون وزارت کشور را موظف کرده است تا زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال به سرانجام برساند. اما زمزمه‌های برقی سازی اتوبوس‌های شهری مشهد در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و دی ماه ۱۳۹۸ هم قرارداد برقی سازی یک دستگاه اتوبوس دیزلی و مطالعات برقی سازی خط یک BRT مشهد و طراحی و ساخت سه واحد ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی، بین شهرداری مشهد و شرکت مپنا امضا شد تا برقی سازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهر وارد فاز عملیاتی شود.

حدود یک سال پس از عقد این قرارداد شورای شهر مشهد در مصوبه‌ای شهرداری را ملزم به انجام مطالعات طرح جامع برقی سازی حمل و نقل شهری کرد. براساس این مصوبه شورای شهر باید ویژگی‌های شهر مشهد برای برقی کردن سیستم حمل و نقل شهری بررسی شود تا پس از سنجش وضعیت شارژ وسایل نقلیه برقی در شهر، وضعیت شبکه مشهد و تدوین نقشه راه توسعه حمل ونقل برقی از نظر فنی و اقتصادی برای استفاده از سیستم‌های برقی در حوزه حمل ونقل شهر مشهد امکان سنجی شود شود.

از اتوبوس تا تاکسی و موتور برقی

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهددر گفتگو با شهرآرا با تأکید بر اینکه برقی سازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهر مشهد سیاست راهبردی شورای ششم است گفت: نه فقط اتوبوس که باید در کل حوزه حمل و نقل در شهر مشهد به سمت حمل و نقل پاک و برقی برویم.

هم اکنون پروژه واگذاری موتور‌های برقی را در شورای شهر مجددا پیگیری کردیم تا دوباره آغاز شود و کار پیش برود. از طرف دیگر طرح ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان تاکسی رانی شهر را هم داریم دنبال می‌کنیم و منتظر دریافت تأییدیه استاندارد اتوبوس برقی هستیم تا فاز ابتدایی برقی سازی خط یک بی آرتی مشهد وارد فاز عملیاتی شود.

ایجاد زیرساخت‌های شارژ وسایل حمل ونقل برقی

ایمان فرهمندی از مذاکره با شرکت برق برای آماده کردن زیرساخت شارژ وسایل برقی در شهر خبر داد و تصریح کرد: اگر تولید خودرو‌های برقی به اندازه‌ای بالا برود که برای مردم قابلیت خرید داشته باشد، باید برخی از زیرساخت‌های آن در مشهد آماده شود که مردم به راحتی بتوانند خودرو یا موتور برقی را در شهر شارژ کنند. برای آماده سازی این زیرساخت‌ها با شرکت برق درحال مذاکره هستیم تا شبکه توزیع و حجم برقی که برای این کار مورد نیاز است از الآن پیش بینی شود.

پیگیری جدی مطالعات جامع برقی سازی حمل و نقل مشهد

وی با اشاره به پیگیری جدی شورای شهر برای مطالعات برقی سازی حمل ونقل شهر مشهد ادامه داد: همه این مسائلی که گفته شد در قالب مطالعات جامع برقی سازی حمل ونقل مشهد درحال پیگیری است و کار برقی سازی حمل و نقل عمومی و تأمین زیرساخت برای استفاده از خودرو‌ها و موتور‌های برقی توسط مردم از همه این جنبه‌ها درحال پیشرفت است.

این مطالعات برای ما بسیار مهم است؛ چون مسئله برقی سازی حمل ونقل مهم‌ترین سیاست راهبردی شورای ششم است و دلیل اصلی پیگیری جدی این مسئله از سوی شورای شهر و شهردار مشهد ماجرای آلودگی هوا در مشهد است. بی شک یکی از راهکار‌های کاهش آلودگی هوا و حل آن در شهری مثل مشهد، برقی سازی خودرو‌های عمومی و شخصی است.

برقی سازی ناوگان عمومی شهر مشهد تعطیل نمی‌شود

فرهمندی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که اگر اتوبوس برقی که شرکت مپنا برای شهرداری مشهد ساخته است، نتواند استاندارد‌های لازم را کسب کند، وضعیت برقی سازی ناوگان اتوبوس مشهد چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟ گفت: اتوبوس‌های برقی هم مپنا اگر بتواند استاندارد بگیرد که قرارداد ما با این شرکت فعال می‌شود و فاز اول برقی سازی خط یک بی آرتی شروع خواهد شد، اما اگر این اتفاق رخ ندهد، مدیریت شهری حتما از مسیر‌های دیگر این کار را پیگیری خواهد کرد و برقی سازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهری مشهد به هیچ وجه تعطیل نخواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->